Κυριακή, Φεβρουαρίου 24, 2008

Περί Μακεδονικού ...

Τα τελευταία χρόνια με απασχολεί αρκετά θα έλεγα το ζήτημα "πατρίδα" και ιστορία. Στο ατελείωτο παζάρι των Μεγάλων Δυνάμεων, όλο τον εικοστό αιώνα, έκοβαν μία πίτα και την ξανάπλαθαν, δίνοντας κομμάτια άλλοτε στην Ελλάδα, άλλωτε στην Τουρκία, άλλωτε στη Βουλγαρία, κτλ. Πολλές φορές ήμασταν κι εμείς οι ευνοημένοι της υπόθεσης, π.χ. όταν πήραμε τη Θράκη, την περιοχή της Σμύρνης, κτλ.

Πολλοί έχουν το συναίσθημα της μεγάλης Ελλάδας, και μιλάν για χαμένες πατρίδες. Αυτό που αναρωτιέμαι είναι γιατί ο Πόντιος να θεωρείται Έλληνας και η Τραπεζούντα να θεωρείται χαμένη πατρίδα και κομμάτι της Μεγάλης Ελλάδας, ενώ όταν αξιώνει το αντίστοιχο (τυχαίο παράδειγμα) ο Αλβανός για την Εύβοια και την Αργολίδα (μεγάλοι πληθυσμοί αρβανιτών εκεί), να είναι απλά ένα "εθνικιστικό σκυλί". Γιατί όταν ο Άνθιμος μιλάει για "μία μακεδονία και ελληνική, και ει δυνατόν να πάρουμε και τα κομμάτια που της λείπουν", τον θεωρούμε απλά γραφικό, ενώ άν το έκανε αυτό αντίστοιχα ο αρχι-Ιμάμης στην Άγκυρα, θα το θεωρούσαμε διπλωματικό επεισόδιο.

Σέβομαι τη συναισθηματική φόρτιση των Ελλήνων που κατάγονται από περιοχές της Μακεδονίας. Αλλά η μακεδονο-υστερία των τελευταίων ημερών είναι παράλογη και παραπλανητική,κατά τη γνώμη μου. Όχι γιατί θα περάσει αλάδωτο το ασφαλιστικό, ή η αναθεώρηση του συντάγματος, ή τα σκάνδαλα και οι μίζες. Απλά θεωρώ ότι είναι σουρεάλ αν βλέπαμε το όλο σκηνικό από ψηλά.

Ιστοριούλα αντί επιχειρημάτων: Φανταστείτε δύο σπίτια, το Α και το Β. Ο Β θεωρούσε ότι το όνομά του είναι Μακεδονία από παλιά, ενώ ο Α ένα από τα δωμάτια του σπιτιού το ονομάζει Μακεδονία. Ο Α τσαντίζεται όταν υπάρχει κόσμος μπροστά και ο Β συστήνεται ως Μακεδονία. Όταν λείπει ο Α όμως, όλοι ξέρουν ότι τον Β τον λένε Μακεδονία. Τελικά, σκάει μύτη ένας τραπεζίτης, Ματθαίος Νιμίτσιος για την ακρίβεια (Παλιός Κεφαλλονίτης τοκογλύφος, πλέον τραπεζίτης στη Λέσβο με μεγάλη περιουσία λόγω μιζών που παίρνει από τους εμπόρους σαρδέλας και ούζου του νησιού). Σου λέει λοιπόν ο Ματθαίος, "δε βάζεται σε υποθήκη τα σπίτια σας κι οι δυο, στην τράπεζά μου, και θα σας λύσω και το ζήτημα του ονόματος. Θα μπορώ να μπαινοβγαίνω στα σπίτια και των 2, και αν λείπετε θα μου μαγειρεύει η γυναίκα σας, και ότι ήθελε προκύψει. "

Ποτέ δε μπορούσα να φανταστώ ότι θα μισήσω κάποιον που θέλει να λέγεται και αυτός τσοκτσοκ. Μπορεί να τον μισήσω γιατί είναι μαλάκας, ή μου έχει κάνει πουστιά, αλλά και χωρίς να τον λένε τσοκτσοκ. Το ζήτημα είναι να ξέρεις ότι ο συνονόματός σου είναι κι αυτός άνθρωπος με δικαιώματα, που στο τέλος της ημέρας, αφού είναι και γείτονάς σου, θα αράξετε παρέα στο μπαλκόνι του ενός, να φάτε το καρπουζάκι σας, να πιείτε ένα ούζο, να πείτε τα νέα της ημέρας και να βγάλατε τα βάσανα από μέσα σας με ένα τραγούδι, κοινό ...


τσοκτσοκ (ο αυθεντικός)

18 σχόλια:

gmargari είπε...

Το θέμα δεν είναι το όνομα. Αυτό είναι το μεγαλύτερο ψέμα, και από κει πιάνονται όλα, λανθασμένα φυσικά.

Φυσικά και να έχουν το όνομα Μακεδονία, και τιμή μας. Αλλα το θέμα είναι η παραχάραξη της ιστορίας, και οι δεκάδες παρανομίες που κάνουν. Είχα γράψει και γω παλιότερα ένα πόστ, μόνο το όνομα δεν είναι το πρόβλημα. Απλά το όνομα θα έρθει να επισφραγίσει την ιστορική παραχάραξη, πως πχ ο Μέγας Αλέξανδρος ήταν Σκοπιανός (αφού ήταν Μακεδόνας, και αφού εκείνη η χώρα λέγεται Μακεδονία, άρα κατάγεται από εκεί).

Ας ξεκολλήσουν όλοι με το όνομα, τα προβλήματα βρίσκονται από πίσω. το όνομα απλά θα επισφραγίσει την ιστορική παραχάραξη. Αν δεν είχαν τις αξιώσεις που έχουν και δεν είχαν κάνει τις δεκάδες παρανομίες που κάναν, και θέλαν απλά το όνομα, κανείς δεν θα είχε πρόβλημα.

ttsok είπε...

Προφανώς τό όνομα δεν είναι το ζήτημα, αλλά πάνω σε αυτό παίζουν πολλά άλλα.

Δεν είμαι σίγουρος γι' αυτό που λες όμως περί παραχάραξης. Με το να λέμε εμείς δηλαδή ότι ο Μ. Αλέξανδρος ήταν Έλληνας, δεν είναι παραχάραξη; Με τις λίγες ειλικρινά γνώσεις που έχω, η έννοια του "Έλληνα" και της "Ελλάδας" δεν είχε την ίδια βάση και ερμηνεία με σήμερα. Μιλάμε για τα χρόνια που ξεκινούσε ελαφρώς να υπάρχει κάποια "Ελληνικότητα", σαφώς διαφορετική γεωγραφικά και πληθυσμιακά με τη σημερινή.

Οι Μακεδόνες του Μ. Αλέξανδρου βρέθηκαν στον Πόντο, στην Αίγυπτο, στα βάθη της Ινδίας. Το ότι η βάση του βασιλείου του ήταν στο σημερινό γεωγραφικό χώρο, δε νομίζω ότι μας δίνει το δικαίωμα αποκλειστικής οικιοποίησης του τότε Μακεδονικού Γένους/Λαού σήμερα.

Αξιώσεις λοιπόν είχαμε και έχουμε. Δεν έχουν μόνο οι Σκοπιανοί. Το ζήτημα είναι, όπως περιγράφω στη χαζή ιστοριούλα του ποστ, αν αυτοί που μένουν στα δύο σπίτια έχουν πραγματικά αξιώσεις επί των εκτάσεων/μελών του άλλου σπιτιού, ή άλλοι βάζουν τις φωτιές ...

Ανώνυμος είπε...

Όταν το δεις ρίξε μια ματιά στο mail σου...

χρήστος είπε...

θα πρέπει να σε νοιάζει λίγο διαφορετικά.

Τι γίνεται όταν στο τέλος της ημέρας τα πίνεις με τον γείτονα.. τρως το καρπουζάκι στο μπαλκόνι παρέα και όταν φύγεις στη δουλειά (βραδυνή βάρδια), σου πηδάει τη γυναίκα;

http://www.youtube.com/watch?v=eTUqfuTbk_s

άντε, μη χαλάμε τις καρδιές μας άδικα.
Το κακό έχει συμβεί εδώ και καιρό :-)

Elli είπε...

Αγαπητέ συγκάτοικε,
Ξέρεις ότι συμφωνώ σχεδόν με όλες τις απόψεις σου (το σχεδόν για να κρατήσω μια πισινή σε περίπτωση που διαφωνήσουμε ξανά) αλλά πολύ με πληγώσες με αυτό το post και ως Μακεδονίσα (ή μήπως Μακεδονίτισα;) και ώς Πόντια!!! Νομίζω ότι ήρθε η ώρα να χωρίσουμε :Ρ
Και επειδή αυτό το ρεπορτάζ από τους Φακέλους που παρέθεσε ο Χρήστος με αποτελείωσε, θέλω να σου πω ότι θεωρώ το παράδειγμα με την Τραπεζούντα ατυχες:
Ο πόντιος είναι Έλληνας γιατί πρωτίστως έτσι νιώθει. Με αυτόν τον απλουστευμένο τρόπο παρακάμπτω επιχειρήματα που σχετίζονται με ιστορικά στοιχεία και γενεαλογικά δεντρα. Είναι πιθανόν με τον ίδιο τρόπο ο Αρβανίτης στην Εύβοια να αισθάνται Αλβανός και αυτό δεν θα μπορούσε να με εννόχλει.
Η Τραπεζούντα ήταν ένα κομμάτι γης όπου ζούσε ένα μεγάλο πληθυσμιακό κομμάτι Ελληνισμού μέχρι πολύ πρόσφατα και δεν ζει πια όχι γιατί μετανάστευσε αλλά γιάτι εκδιώχθηκε. Συνεπώς είναι μια πατρίδα που έχει χαθέι γεγονός που έχουμε όλοι αποδεχθεί χωρίς αξιώσεις για το μέλλον. Άρα τι άλλο είναι εκτός από μια χαμένη πατρίδα. Όποιος τυγχάνει να διατηρεί αξιώσεις επανάκτησης εδαφών θεωρείται απλά γραφικός (βλέπε Άνθιμος). Με ποιον τρόπο όμως, μπορείς να με πείσεις ότι κπ Σκοπιανός που θεωρεί την Θεσσαλονίκη πατρίδα-και επειδή, λέμε τώρα,έχω μεγάλη καρδιά δεν με πειράζει αυτό- τη θεωρεί και χαμένη πατρίδα, όταν ακόμη και η επίσημη στάση του κράτους των Σκοπίων είναι προκλητική; Τώρα, αν ο Ιμάμης στην Τουρκία επιθυμεί να επανακτήσει την Ελλάδα και αυτό το καταδικάζει το τουρκικό κράτος φαντάζομαι ότι κι εκείνος γραφικός θα γίνει.
Πολύ ευχαρίστως λοιπόν θα φάω καρπουζάκι με τον γείτονα αλλά φοβάμαι ότι σε πολιτικό επίπεδο η κατάσταση περιπλέκεται.

ttsok είπε...

@χρήστος: Χρήστο, δεν είμαι απόλυτα σίγουρος τί μου "πηδάει τη γυναίκα" στη ζωή μου σήμερα. Σίγουρα όχι ο Σκοπιανός πάντως. Η εύρεση εργασίας, το βιοτικό επίπεδο, η ποιότητα ζωής, αυτά ανήκουν στην κατηγορία "σου πηδάει τη γυναίκα", μόνο που την πηδάει Έλληνας και όχι Σκοπιανός.

ttsok είπε...

@elli: Αυτά είναι, το ίντερνετ σε φέρνει πιο κοντά με τη συγκάτοικό σου.

Δεν καταλαβαίνω, αλλά σέβομαι τη συναισθηματική σου φόρτιση. Και δέχομαι την ανάλυση που κάνεις για τις χαμένες πατρίδες. Μην ξεχνάμε όμως, ότι η τότε Ελλάδα φέρθηκε στους Πόντιους σαν πολίτες δέυτερης και τρίτης κατηγορίας, τότε "σαν Τούρκους". Αυτός είναι ο ελληνισμός που θέλουμε να διατηρήσουμε;

Το ότι δεν μαθαίνουμε στο σχολείο για τις σφαγές των Ελλήνων προς τους Τούρκους, τους Τουρκοκύπριους, τους Αλβανούς, τους Αρβανίτες, κτλ, δε σημαίνει ότι δεν τις κάναμε. Όπως και οι Τούρκοι (ο λαός) πιστεύει ότι δεν έγιναν γενοκτονίες Ποντίων και Αρμενίων, γιατί έτσι τους έχουν μάθει, το ίδιο νομίζουμε κι εμείς. Γιατί να μη θεωρούν κι αυτοί λοιπόν χαμένες πατρίδες τη θεσσαλονίκη, κοκ. Μπορεί όχι, αλλά μπορεί και ναι. Χαμένες πατρίδες έχουν και άλλοι λαοί, όχι μόνο εμείς, που μπορεί να τους τις "χάσαμε" και εμείς, ο "Ελληνισμός". ;-)

Elli είπε...

Η εσκεμμένη συγκάλειψη ιστορικών πληροφοριών αποτελεί χρόνιο πρόβλημα στη χώρα μας και όσα αναφέρεις με βρίσκουν απόλυτα σύμφωνη. Πάραυτα, δεν θα συμφωνήσω με τη μετακίνηση της ιστορικής βαρύτητας προς το αντίθετο άκρο (βλέπε βιβλίο ιστορίας). Πρέπει κάποτε να μάθουμε να λέμε τα πράγματα με το όνομα τους:τους σφάξαμε-μας σφάξανε, χάσαμε-χάσανε.
Τώρα όμως που κοπάσε η τρικυμία των πολέμων στους οποίους εμπλακήκαμε ως έθνος και ως κράτος θα ήθελα να νιώθω ότι το κράτος δύναται να υπερασπιστεί τα συμφέροντα μου ως κατοίκου και πολίτη. Το γεγονός ότι αυτή η ασφάλεια δε μου παρέχεται προκαλεί την ενισχυμένη ανησυχία μου σχετικά με τις διεκδικήσεις και τους ισχυρισμούς των γειτόνων μου. Αν λοιπόν υποθέσουμε ότι η Ελλάδα διατηρούσε δυναμική πολιτική γραμμή θεωρώ οτι το πρόβλημα θα είχε μικρότερες διαστάσεις γιατί ο φόβος θα ήταν περιορισμένος. Φυσικά δεν υποστηρίζω ότι ο φόβος θα έπρεπε να αποτελεί κίνητρο διαμόρφωσης πολιτικών απόψεων, το αντίθετο. Και σε αυτό το σημείο συμφωνώ μαζί σου ότι τα μεγάλα προβλήματα βρίσκονται στο εσωτερικό της χώρας και ότι η λύση θα έρθει μέσα από την παιδεία.
Αλλά συγκάτοικε, μη μου λές ότι το πολιτικό πρόβλημα του ονόματος σου φαίνεται τόσο μικρό και αθώο γιατί ξυπνάνε τα μακεδονικά μου ένστικτα :P

ttsok είπε...

έρχομαι από το δωμάτιο να σου τα ψάλω ... δε μου αρέσει ο τόνος σου ... ;-)

Elli είπε...

Χα! Ας γελάσω! Σε περιμένω και έχω και ουζάκι να προσφέρω:D

ttsok είπε...

ούζο, δηλαδή ρακί, δηλαδή τούρκικον ποτόν ... με κανα ντολμαδάκι γιαλαντζί ή ιμάμ μπαϊλντί ή σατζίκι ή ...

άρε Ελλαδάρααααα.....

Elli είπε...

Χαχαχαχαχαχαχα! Εύστοχο!
Αλλά πσσσ άκου να σου πω ένα μυστικό:οι Έλληνες ανακάλυψαν τα πάντα σε αυτό τον κόσμο. Τα υπόλοιπα ειναι συκοφαντίες των Εβραίων. Το 'χεις? ;)

ttsok είπε...

ΟΚ δικιά μου, ότι πεις ... τα υπόλοιπα τα λέμε στο φαγητό.

Γιώργος Μαργαρίτης είπε...

Βασικά δεν εννοώ ότι Μ. Αλέξανδρος ήταν Έλληνας με τη σημερινη έννοια, αλλά ότι τουλάχιστον *καταγόταν* από μία περιοχή που απότι γνωρίζω σήμερα βρίσκεται στην Ελλάδα και όχι στα Σκόπια! Δεν έχω κανένα πρόβλημα να τον τιμούν και να δίνουν ονόματα σε αεροδρόμια, δρόμους κτλ (την στιγμή που οι δικοί μας δεν κάνουν τίποτα) αλλά ... καλά δεν επεκτείνομαι, αλλά με νευριάζουν πολλές άλλες *εξακριβομένες* παρανομίες και παραχαράξεις από την μεριά τους, και εμείς κάνουμε τα στραβά μάτια.

Και γω με τις ελλιπείς ιστορικές γνώσεις μου γνωρίζω πως πριν κάποιες δεκάδες χρόνια δεν υπήρχε ούτε το όνομα Μακεδονία πάνω σε κάποιο χάρτη των Σκοπίων, ούτε και αξιώσεις για μεγαλέξανδρους και παρόμοιες ιστορίες.

Πως γίνεται και πριν καμιά κατοσταριά χρόνια θυμήθηκαν την ιστορία και την καταγωγή τους...

Γιώργος Μαργαρίτης είπε...

«Είναι γνωστό ότι το θέμα των Σκοπίων το έβαλα εγώ στο τότε Υπουργικό Συμβούλιο, όταν ήμουν Υπουργός και το έβαλα όχι για τίποτα άλλο αλλά γιατί οι άνθρωποι αυτοί βομβάρδιζαν με τα γραπτά τους τότε και βάζανε χάρτες της, υποτίθεται Μεγάλης Μακεδονίας, με κέντρο τα Σκόπια, οι διεκδικήσεις αυτές έφθαναν μέχρι τον Όλυμπο. Μάλιστα, έλεγαν εκείνη την περίοδο, ότι η Θεσσαλονίκη είναι υπό κατοχή. Ο κόσμος λοιπόν νομίζει ότι τσακωνόμαστε για το όνομα , δεν είναι όμως το όνομα. Αυτοί οι άνθρωποι πιστεύουν ότι η Μακεδονία τους ανήκει εδαφικώς. Αυτό δεν το δέχομαι σαν Έλληνας. Εγώ έχω γράψει διάφορα πράγματα και τους είπα ότι θα πρέπει να είναι υπερήφανοι που είναι Σλάβοι, από εκεί προέρχονται. Τι θέλετε να πάρετε τώρα από την ελληνική ράτσα; Να πάρετε τον Μέγα Αλέξανδρο που ήταν Έλληνας μέχρι τα μπούνια του; ήταν μαθητής του Αριστοτέλη. Τι πράγματα είναι αυτά;»

Μίκης Θεοδωράκης στο Ρ/Σ της Εκκλησίας της Ελλάδος.
http://www.discussion.gr/895/txt58.html

Μόλις το βρήκα τυχαία, ακριβώς κάτι τέτοιο έψαχνα.

Elli είπε...

Από τα λίγα που θυμάμαι από την ιστορία νομίζω ότι επιτρεπόταν στους Μακεδόνες να συμμετέχουν στους Ολυμπιακούς Αγώνες, γεγονός που δηλώνει ότι τους αναγνώριζαν ώς Έλληνες.
Ακόμα όμως κι αν υποθέσουμε ότι δεν ήταν Έλληνες, με κανέναν τρόπο δεν θα μπορούσαν να είναι Σλάβοι, οι οποίοι ήρθαν στην περιοχή πολύ αργότερα.
Και κατά την αποψή μου έχεις δίκιο τίποτα δεν είναι τυχαίο. Η πολιτική δεν είναι ένα αφελές παιχνίδι. Γι'αυτο το λόγο το όνομα είναι μια σοβαρή παράμετρος που μπορεί να καθορίσει την ιστορία στο απώτερο μέλλον προκαλώντας σύγχυση. Σκέψου ότι το όνομα Μακεδονία θα είναι γνωστό μόνο από το ομώνυμο κράτος. Πόσο βαθειά γνωρίζουμε την ιστορία άλλων λαών;Σε μια περίοδο 200 χρόνων για παράδειγμα πόσο πιθανό είναι για τον υπόλοιπο κόσμο να συνδέσει την ιστορία με τη χώρα ή να θεωρήσει παραπλήροφόρηση το γεγονός ότι η Ελλάδα διεκδικεί αυτή την ιστορία. Όσο κι αν ακούγονται όλα αυτά σαν σενάρια επιστημονικής φαντασίας κατά την αποψή μου είναι πολύ πιθανά ενδεχόμενα. Θεωρώ επικύνδινα απλουστευτική την άποψη ότι το όνομα δεν έχει καμία σημασία. Αυτό θα συνέβαινε μόνο αν η γειτόνικη μας χώρα δεν προκαλούσε τόση σύγχυση με τις ενέργειές της.

Thrasos είπε...

απίθανη η ιστοριούλα δικέ μου, μικρή αλλα μεστή :)

ttsok είπε...

@Γιώργο: με ενοχλεί να σου πω λίγο, τό οτι στο σταθμό της εκκλησίας ο Θεοδωράκης έκανε δηλώσεις τύπου "ο Μ.Αλέξανδρος ήταν έλληνας με τα μπούνια".

Ο σκεπτικισμός μου έχει να κάνει με το γεγονός ότι η έννοια ¨Έλληνας", έχει αλλάξει γεωγραφική, πληθυσμιακή, θρησκευτική, κοινωνική, πολιτειακή κοκ. Π.χ. γονιδιακά δεν ξέρω αν εγώ (που κατάγομαι από την Πελοπόννησο, και οι ρίζες μου πριν το 1800 είναι από Ιωάννινα, και πιο πριν μάλλον από κάποιο σλάυικο χωριό) είμαι πιο κοντά στον Αριστοτέλη, σε σχέση με κάποιον Αιγύπτιο, Σικελό, Μικρασιάτη, Κύπριο ή όπου αλλού βρέθηκε ο φιλόσοφος ...

Με κάποιον αυθαίρετο τρόπο, λόγο συνθηκών αλλά και συγκυριών, ονομαζομάστε Έλληνες, με την ίδια λέξη δηλαδή που περίπου μετά το Μ. Αλέξανδρο άρχισε να προσδιορίζεται ο "Ελληνικός" χώρος. Επομένος, προσωπικά, δε μου φαίνεται ότι κάποιος άλλος παραχαράσσει την ιστορία ΜΑΣ, απλά δίνει τη δική του εκδοχή. Σε κάτι που αυτόν μαθαίνουν χρόνια, και σε κάτι που εμάς μας μαθαίνουν επίσης χρόνια.

Τώρα, ως αναφορά τηις αξιώσεις τους, δεν είναι καθόλου περίεργο. Είναι εμφανές το ότι έχει αναμειχθεί ΗΠΑ/ΝΑΤΟ/ΕΕ στην ιστορία, με σκοπό να προκαλέσει τζέρτζελο στην περιοχή, να πολώσει το κλίμα, και να βάλει σε μία εικονική έχθρα τους δύο λαούς. Μπορεί οι σκοπιανοί να μην είχαν μπει στη διαδικασία, ή να επέλεγαν κάτι διαφορετικό.

Μην ξεχνάς βέβαια, ότι ονομάζονταν Μακεδόνες οι ίδιοι εντός Γιουγκοσλαβίας χρόνια τώρα, και η επαρχία τους Μακεδονία. Αν διαλυθεί πχ η Ελλάδα, το κράτος Μακεδονία που θα πρόκυπτε από τη σημερινή επαρχία πώς θα το ονόμαζαν; Ή η πελοπόννησος ή η Ήπειρος; ... ;-)